Projektowanie podjazdu do garażu

Tak jak przed rozpoczęciem każdej budowy, tak i w tym przypadku nie obejdzie się bez stworzenia projektu. Do wykonania tego zadania można nająć biuro architektoniczne, co jednak wiąże się z dużym wydatkiem. Na szczęście w internecie dostępne są programy, dzięki którym wizualizację da się stworzyć samodzielnie. Przykładami są narzędzia oferowane przez Hörmann i Bruk-Bet. Oba są dostępne na systemy komputerowe Windows i macOS oraz mobilne Android i iOS.

Czego unikać w trakcie projektowania garażu?

Przy projektowaniu wjazdu do garażu najlepiej unikać tworzenia łuków. Droga z zaobleniami będzie wyglądać efektownie, ale niespecjalnie pomoże w manewrowaniu samochodem przed garażem. Co gorsza, ze względu na konieczność docinania materiału wykończeniowego, wzrośnie koszt budowy. Praktyczniej i taniej jest postawić na kąty proste, a wygląd podjazdu urozmaicić przy pomocy różnobarwnej kostki.

Jaki rozmiar podjazdu do garażu będzie optymalny?

Na przykładzie ustalania rozmiarów podjazdu najlepiej widać, jak ważne jest połączenie funkcjonalności z estetyką. Droga prowadząca do garażu nie powinna oczywiście być zbyt wąska. Do komfortowego zawracania oraz parkowania tyłem potrzebna jest droga o szerokości około 3 m. Ułożenie kostki na nieco większej powierzchni też nie będzie wyglądać źle, ale jeśli podjazd będzie naprawdę szeroki, zdominuje wygląd całego podwórka.

Podjazd nachylony czy płaski? Który lepszy?

Klimat, który panuje w Polsce, nie ułatwia budowniczym zadania, ponieważ zawsze muszą liczyć się z pojawieniem się kałuż i śniegu. Z tego powodu lepiej zaprojektować podjazd z niewielkim nachyleniem. Optymalny kąt wzdłużny mieści się w przedziale od 3 do 5 stopni. Przechył poprzeczny powinien być znacznie mniejszy. Wystarczy, żeby wynosił 1°. Dzięki temu uda się uniknąć kałuż i zmniejszyć ilość zalegającego śniegu, a tym samym ułatwić sobie sprzątanie podjazdu.

Wybór podsypki na podjazd do garażu

Jeśli już wiadomo, jak ma wyglądać droga dojazdowa do garażu, czas przejść do wyboru surowca, który znajdzie się pod kostką. Na początek trzeba sprawdzić, jaki grunt znajduje się w miejscu budowy. Gleby dzielą się na:

 

  • przepuszczalne;

  • nieprzepuszczalne.

 

W obrębie tych dwóch kategorii znajdują się jeszcze pośrednie typy gruntów, ale z perspektywy osoby budującej garaż najważniejsze jest, jak szybko wnika w nie woda. Żwir, drobne skały oraz piasek grubo- i średnioziarnisty potrzebują nie więcej niż 20 minut na przepuszczenie wody w głąb ziemi. W takich miejscach do ułożenia podbudowy wystarczy więc ubity piach o grubości 6 cm.

 

Nieco grubsza warstwa, do tego zmieszania z około 10% cementu będzie jeszcze trwalsza, co pozwoli poruszać się po podjeździe także samochodom dostawczym. Nad położeniem takiej podbudowy warto się zastanowić, jeśli w garażu będzie parkowany np. pojazd służący do przewozu materiałów budowlanych.

 

Więcej pracy włożonej w układanie podjazdu do garażu czeka osoby, których domy postawione zostały na glebie nieprzepuszczalnej. Do tej grupy zaliczają się ziemie gliniaste, z drobnego piasku oraz iły. W takim przypadku pod kostką powinna się znaleźć warstwa tłucznia kamiennego, na nim żwir, a na samej górze warstwa podbudowy z cementu i piasku. Optymalna grubość dwóch ostatnich podsypek to 5-6 cm.

Wybór kostki na podjazd do garażu

Po wykonaniu odpowiednio grubej i dopasowanej do gruntu podsypki można przejść do budowy wierzchniej warstwy podjazdu. W tym przypadku pierwsze skrzypce gra wygląd materiału. Jego trwałość ma mniejsze znaczenie z prostego powodu – każdy obecnie używany surowiec cechuje wysoka odporność na użytkowanie. Na co więc się zdecydować? Dostępne rozwiązania to:

 

  • wylewka betonowa;

  • kraty z betonu;

  • kruszywo;

  • płyty i kostki.

Wylewka betonowa

Wylanie kilku warstw betonu to najprostszy sposób na stworzenie podjazdu do garażu. Co ważne, do jego wykonania nie trzeba wzywać specjalistów. Wystarczy ułożyć szalunek wzdłuż miejsca wylewki, a następnie po prostu rozprowadzić beton wzdłuż niego. Trwałość podjazdu można dodatkowo zwiększyć przy pomocy zbrojenia. Wadą tego rozwiązania jest jednak wygląd. Wylewka betonowa pod garażem po prostu nie prezentuje się dobrze.

Kraty z betonu

Prostym, a przy tym lepiej wyglądającym rozwiązaniem jest ułożenie ażurowych płyt. Same w sobie nie mają w sobie nic, co mogłoby przyciągnąć wzrok. Po pewnym czasie otwory w kratach zapewne jednak zarosną. Roślinność przyczyni się do upiększenia podjazdu, o ile nie wyrosną w nim chwasty. Ewentualne plewienie roślin to bez wątpienia mankament takich krat.

Kruszywo

Efektowniejsze sposoby na wykończenie podjazdu niestety wymagają skorzystania z pomocy specjalistów. Jednym z przykładów jest właśnie kruszywo, które trzeba ubić wibratorem powierzchniowym. W zamian za ich usługę otrzymuje się trwały, a przy tym miły dla oka rezultat. To optymalne rozwiązanie – z jednej strony materiał do budowy kosztuje mniej niż płyty czy kostka, z drugiej prezentuje się lepiej niż ażurowe kraty, a tym bardziej wylewka betonowa.

Płyty i kostki

Ostatnie dwa rodzaje materiałów na podjazd to propozycje dla osób, dla których liczy się przede wszystkim efekt wizualny. Kostka brukowa jest droga, a kamienna kosztuje jeszcze więcej. Obu surowcom nie można jednak odmówić uroku. Dość dużo trzeba też wydać na płyty z betonu. W wydatkach musi się znaleźć też miejsce na opłatę ekipy budowlanej. Do ustabilizowania materiału na podsypce potrzebne są specjalistyczne maszyny. W przypadku płyt betonowych o większych rozmiarach nie obejdzie się też bez użycia dźwigu.

 

 

 

 

AKTUALNOŚCI budowlano-remontowe

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem